torsdag 7 oktober 2010

Tematrio manliga förnamn

Lyrans senaste tematrio handlar om böcker med manliga förnamn i titeln. Jag märkte att det bland mina lästa böcker var betydligt vanligare med kvinnoförnman i titeln än med mansnamn vilket gjorde det lite svårt, men jag bidrar med dessa tre östasiatiska mansnamn:

1. Vishnus död - Manil Suri. En mycket bra bok som utspelas i ett flerfamiljshus i Indien där man får följa husets olika invånares liv som rusar på med intriger, bråk, lycka och sorg. Allt medan husets "vaktmästare" ligger på sin vanliga plats i trappupgången och stilla dör, utan att någon lägger märke till det. En bok fylld av humor, värme och ett myllrande Indien.

2. Siddharta - Herman Hesse. Min favoritbok som jag har skrivit om förr, som trots att den är skriven av en europée är full av östasiatisk livsvisdom.  

3. Berättelsen om Genji - Shikibu Murasaki. En bok som jag fyndade på bibliotekets utförsäljning men som jag ännu inte läst. En av världens första romaner!

Inga kommentarer:

besöksräknare