måndag 11 oktober 2010

Tegelstenstrio

En av Lyrans tematrios jag har missat är tegelstenstrion! Jag kan vara lite rädd för att ta mig an tjocka böcker med liten text, för jag är rädd att jag ska tröttna och jag hatar att inte avsluta böcker som jag har börjat på. Det känns som att de inte lämnar mig då. Jag känner att någon dag måste jag ta mig igenom resten av boken, annars får jag ingen frid. Men jag har också läst tjocka böcker och kommit igenom dem. Tre tegelstensböcker jag rekommenderar er att läsa är dessa:


1. Tusen och en natt. Vilken bok! Inte som någon annan! Den är verkligen inte som någon annan. För det första är den ju upplagd på ett helt annat sätt, med sin ramberättelse om kungen och Scheherazade. Och så är det Scheherazades sagor som är berättelser i berättelsen och egentligen det som utgör bokens hela innehåll. Sagorna är fantastiska, färgsprakande, exotiska och konstiga. Och språket! Oh, språket. Bara alla osannolika beskrivningar av en prinsessa eller prins skönhet till exempel, ja ni måste läsa den. Den är något utöver det vanliga!

2. Liftarens guide till galaxen - Douglas Adams. Ett hysteriskt roligt och knäppt rymdäventyr, kultbok och ett måste för att hänga med i popreferenserna.

3. Jane Eyre - Charlotte Brontë. Kanske inte jättemycket tegelsten, men en ganska tjock och fantastisk bok, en tidig feministklassiker som jag är glad att jag har läst!

Inga kommentarer:

besöksräknare