lördag 9 oktober 2010

Favoritstycke


-Häftigpassionssurrogat. Regelbundet en gång i månaden. Vi dränker hela organismen med adrenalin. Det är en fullkommlig fysiologisk motsvarighet till fruktan och raseri. All de toniska effekterna av att mörda Desdemona och bli mördad av Othello utan några av dess obehag.
-Men jag tycker om obehagen.
-Det gör inte vi, sade kontrollören. Vi föredrar att göra saker och ting på ett bekvämt sätt.
-Men jag vill inte ha bekvämlighet. Jag vill ha Gud, jag vill ha poesi, jag vill ha verklig fara, jag vill ha frihet, jag vill ha godhet. Jag vill ha synd.
-Ni kräver i själva verket rätt att vara olycklig, sade Mustapha Mond.
-Nåväl då, sade Vilden trotsigt, jag kräver rätt att vara olycklig.
-För att inte tala om rätt att bli gammal och ful och vanmäktig, rätt att få ha syfilis och kräfta, rätt att ha för lite att äta, rätt att vara lusig, rätt att leva i ständig fruktan för vad som kan hända i morgon, rätt att få tyfoidfeber, rätt att bli plågad av alla slags outsägliga smärtor.
Det blev en lång tystnad.
-Jag kräver dem alla, sade Vilden till slut.



Du sköna nya värld 
Aldous Huxley

Inga kommentarer:

besöksräknare