torsdag 2 december 2010

Fortsättningen på den långa enkäten.

Jag måste ju faktiskt göra klart det jag har påbörjat. Här kommer fortsättningen på mastodontenkäten:


26. Favoritkokbok?
Jag har ingen favoritkokbok, men den jag använder mest är ICA förlagets Stora kokbok.

27. Mest inspirerande bok du läst i år? (Fakta eller fiktion)
The Wayward Bus av John Steinbeck. Den inspirerade mig till att starta bloggen eftersom jag kände att den var ännu en sån där otroligt bra läsupplevelse som jag skulle vilja dela med mig av till andra av. 

28. Favoritlässnacks?
Godis! Eller en kopp te.

29. Nämn ett fall där hypen förstörde din läsupplevelse.
Kanske inte förstörde direkt, men... Shakespeare? Dramer? Inte jättekul att läsa? Eller tar det bara tid innan man fattar? Det är så mycket gamla skämt som helt enkelt inte finns längre! De går inte att förstå om man inte har högskolepoäng i 1500-talshumor! 

30. Hur ofta håller du med kritikerna angående en bok?
Vet inte, jag läser aldrig recensioner. Fast jag gillar ofta böcker som "anses bra" så jag antar att jag håller med dem ganska ofta. 

31. Vad tycker du om att ge bra/dålig kritik?
Jag läser mest bra böcker, vilket är lite synd för jag gillar att råsåga.

32. Om du kunde läsa på ett främmande språk, vilket skulle du välja?
Japanska förstås! :)

33. Mest skrämmande/hotfulla bok du någonsin läst?
Jag läser inte mycket skräck nu för tiden. När jag var yngre läste jag en del skräckböcker från B. Wahlströms förlag, till exempel de gamla Alfred Hitchcock-ungdomsböckerna och en serie som hette Phantom Valley. Nu för tiden är det läskigaste jag läser John Ajvide Lindqvists böcker.
34. Skrämmande/hotfull bok du inte vågat påbörja?
Stephen Kings böcker är jag lite rädd för. De tror jag kan vara för otäcka för mig.

35.Favoritpoet?
Dan Andersson tror jag. Men jag har mycket outforskad mark inom poesins värld.

36. Hur många böcker brukar du ha lånade från biblioteket samtidigt?
En eller två.

37. Hur ofta brukar du återlämna böcker till biblioteket olästa?
Nästan aldrig.

38.Vilken är din favorit bland fiktiva karaktärer?
Muminmamman eller Snusmumriken.

39. Vilken är din favorit bland fiktiva skurkar?
Boven i Varför är det så ont om Q?

40. Vilken sorts bok tar du sannolikt med dig på semestern?
Den som jag håller på med för tillfället.

41. Det längsta du har varit utan att läsa?
Vet inte. Nu har jag hållt mig ganska länge tycker jag. Cirka två veckor utan skönlitteratur gör mig deprimerad, men jag har inget val!

42. Nämn en bok du inte kunde/ville avsluta.
Bibeln. Jag läste evangelierna och delar av apostlabreven en ambitiös sommar, men sen besegrade den mig. Den var för lång.

43. Vad distraherar dig lättast då du läser?
Musik. Finns det musik kan jag inte låta bli att lyssna och då går det inte att läsa.

44. Bästa filmatisering av bok?
Sagan om ringen!

45. Sämsta filmatisering av bok?
Vet inte.

46. Den största summa pengar du spenderat i en bokhandel på en och samma gång?
De få gånger jag köper böcker är det oftast kurslitteratur. Den dyraste kanske har kostat 600:- eller så.

47. Hur ofta skummar du igenom en bok innan du läser den?
Aldrig. Jag kanske läser baksidetexten dock. 

48. Vad får dig att sluta läsa en bok mitt i?
Att den är dålig, fast det märker man oftast ganska snabbt. Eller att den bara inte känns tilltalande just då även om man tror att den kan vara bra egentligen. 

49. Har du dina böcker organiserade?
Mja... Fackböcker typ för sig och skönlitteratur typ för sig.

50. Föredrar du att behålla dina böcker eller ge bort dem efter att du läst dem?
Jag hade en period när jag gav bort böcker som jag hade läst, men nu ångrar jag mig lite. Nu vill jag hellre ha dem kvar.

51. Finns det böcker du undviker?
Ja. De som jag tror är dåliga. 

52. Nämn en bok som gjorde dig arg.
Torey Haydens böcker gör mig arg på föräldrar som sköter sina barn dåligt.

53. Nämn en bok du inte trodde du skulle gilla, men gillade.
Moby Dick.

54. En bok du trodde du skulle gilla, men inte gillade?
Bränt barn.

55. Bästa skuldfria nöjesläsningen?
Va?


P.S. Glöm inte bort min tävling! Du kan vinna en hemlig julklapp!

1 kommentar:

M sa...

Men tack, snälla du! :)

besöksräknare