fredag 5 november 2010

Bokenkät

Nu har jag sett den här enkäten på så många bloggar att jag måste göra den själv också:

1. Favoritbok i barndomen?
 Jag älskade Bröderna Lejonhjärta av Astrid Lindgren. Läste den flera gånger. Äventyrsböcker var ju de bästa, särskilt när banden mellan människorna i dem var starka.

2. Vad läser du just nu?
Vackra flickors lott av Alexander McCall Smith. Trevligt och avkopplande. Lite för trevligt om man ska vara kritisk, men just nu vill jag ha det så.

3. Vilka böcker har du reserverade på biblioteket?
Inga. Jag brukar inte reservera böcker. På mitt förra bibliotek kostade det 5 kr att reservera och jag var för snål. Jag vet inte hur det är på mitt nya bibliotek, men oftast tar jag det som finns inne. Jag har inte bråttom att läsa en viss bok. Det finns så många andra!

4. Dålig bokvana?
Hm... Nej?

5. Vad har du för tillfället hemlånat från biblioteket?
Ingenting! Jag lämnade tillbaka alla mina böcker idag. Jag brukar oftast ha en eller två böcker hemma åt gången. Det var lite jobbigt att lämna böcker på biblioteket utan att låna något nytt, för det är bland det bästa jag vet, men det är ingen idé nu när jag ska resa bort i två veckor. Dessutom har jag olästa böcker hemma som är mina egna.

6. Har du en läsplatta?
Nej. Tror inte att jag kommer skaffa en heller, jag tycker för mycket om böcker i sin vanliga fysiska form.

7. Föredrar du att läsa en bok åt gången eller flera på en gång (slalomläsning)?
Absolut en åt gången. Det är lättast.

8. Har dina läsvanor ändrats sedan du började blogga?
Ja, jag läser faktiskt mer vilket är ganska positivt. Jag tror att jag tänker mer aktivt på böcker och läsning nu än jag gjorde innan och det får mig att läsa mer.

9. Sämsta boken du läst i år?
Ja, Zahiren av Paulo Coelho. Den är inte det sämsta jag har läst nånsin, den är bara så menlös och jobbig. Ingen vill veta vilka nya insikter Paulo Coelho har kommit till IGEN! Kan han inte bara skriva dagbok för sig själv utan att försöka frälsa världen?

10. Bästa boken du läst i år?
Jag har sett fram emot att få nämna den här boken på bloggen sen jag började blogga i juni. Tänkte att jag skulle skriva om den framåt nyår när jag ska summera mitt läs- och bloggår, men ok här kommer en tjuvnämning i förväg: The Wayward Bus av John Steinbeck. Underbara människoporträtt, målande miljöbeskrivningar och en bra handling. Mer om den boken kommer som sagt vid nyår!

11. Hur ofta läser du utanför din egen bekvämlighetszon?
Gud vad svårt. Det är viktigt för mig när jag väljer vad jag ska läsa att det känns bra, så jag tror att jag alltid läser inom min bekvämlighetszon. Vad ligger egentligen utanför min bekvämlighetszon? Vad vill jag absolut inte läsa? Danielle Steel har till exempel alltid gått bort för mig. Jag har aldrig läst en bok av henne. Jag baserar mina förutfattade meningar på omslagen tror jag. Typsnittet på hennes namn. Och guldfärgen.

12. Vilken är din läsbekvämlighetszon?
Böcker som av hävd och tradition är Bra. Klassiker går oftast hem. Böcker/författare som får priser går oftast hem.

13. Kan du läsa på bussen?
Nja, det kan gå om bussen åker rakt och med en jämn hastighet. Bättre på tåg!

14. Vilken är din favoritplats att läsa på?
Sängen, innan jag ska sova. Men jag hoppas att min nya fåtölj ska bli en bra läsplats när jag får lite mer tid...

15. Vad anser du om att låna ut böcker? Regler?
Frid och fröjd. Inga regler, jag litar på dem jag lånar ut till.

16. Viker du hundöron i dina böcker?
Nej. Men det kan hända i bibliotekets böcker om jag inte hittar ett enda bokmärke och inte tror att jag kommer minnas var jag är.

17. Skriver du någonsin i bokens marginaler?
Nej.

18. I studierelaterade böcker då?
Nej, jag lånar oftast mina kursböcker.

19. Vilket är ditt favoritspråk att läsa böcker på?Svenska, särskilt när det är svenska författare. Engelskspråkiga författare läser jag allra helst på engelska om det inte är för svårt.

20. Vad får dig att älska en bok?
Bra språk. Gärna lite annorlunda eller personligt. Och en handling eller karaktärer som tilltalar mig, som jag kan känna igen mig i eller kan identifiera mig med.

21. Vad inspirerar dig att rekommendera en bok?
Att jag älskar den.

22. Favoritgenre?
Får väl säga klassiker. Men jag gillar många andra sorters böcker också.

23. Genre du sällan läser (men önskar att du gjorde oftare)?
Hm.. Lite mer fantasy kanske? Eller kanske poesi.

24. Favoritbiografi?
Ingen aning! Har inte läst så många, vet knappt vad som räknas som biografi.

25. Har du någonsin läst en självhjälpsbok?
Mja, jag läste valda delar ur Älska dig själv av Wayne W. Dyer när jag var tonåring. Då var sånt inte fånigt och jag tyckte den var bra för den gav mig några nya tankar. När jag var äldre fick jag Självkänsla nu! av Mia Törnblom av mamma i present, men den blev jag bara arg på. Den kändes lite som Paulo Coelho som kommer med en massa "sanningar" om hur man ska leva sitt liv, fast det kanske inte alls passar en där man är just nu.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Håller med dig om Coelho.

Ser fram emot att du skriver något från Japan! Önskar dig en riktigt bra resa.

Emma sa...

Tack så mycket! :) Idag har jag skaffat en ny kamera så jag kan ta många bilder och visa här sen.

besöksräknare