lördag 3 juli 2010

Jag är med i en tävling

Malin Johansson har en tävling på sin blogg med några frågor att besvara.

Frågorna och mina svar är följande:

1. Vilken är den bästa boken du någonsin läst?
Ååh ångestfråga! Så omöjlig att svara på, böcker är bra på så olika sätt! Det skulle vara en bok som jag verkligen har fastnat i men som ändå har ett fantastiskt språk och en djup mening och som innehåller element som verkligen tilltalar mig - vacker natur, klokhet, humor... Hmm...

Ok nu har jag en! En ganska kort bok som inte gör så mycket väsen av sig, men det är på något vis också det fina med den. Jag har läst den två gånger och den är välskriven, har en djup mening, handlar om naturen och om det långa och korta människolivet. Den tilltalar mig helt enkelt, den känns kanske inte som att den handlar om mig och mitt liv direkt, men som att jag skulle kunna ha skrivit den, om jag hade förmågan och begåvningen. Det känns som att den delar mina tankar och känslor inför livet och världen och såna böcker är nog de som blir mina favoriter. De som känns som jag.

Alltså, en av de bästa böcker jag har läst är: Siddharta av Herman Hesse.

2. Vilken bok har gjort dig förbannad?
I pumans skugga av A.B. Daniel för att den var så fruktansvärt dålig. Jag blev så upprörd att jag inte kunde läsa klart den och var tvungen att ge bort den för att slippa se den igen och skämmas över att ha den i min bokhylla.

3. Vilken bok har fått dig att skratta som mest?
När jag var liten läste jag många roliga böcker, jag minns till exempel Roald Dahls SVJ och Häxorna som väldigt roliga.

Som vuxen har jag skrattat väldigt mycket när jag har läst Bodil Malmstens böcker. Särskilt kanske Priset på vatten i Finistère. Jag älskar när hon beskriver sina franska felsägningar!

4. Vilken bok har fått dig att gråta så du nästan drunknat?
Ingen vad jag kan komma på. Jag drar mig nog lite för att läsa alltför sorgliga böcker och att se sorgliga filmer. Jag är redan så medveten om allt hemskt som kan hända utan att jag behöver påminnas om det.

5. Vilken bok orkade du inte läsa färdigt?
Den femte sanningen av Doris Lessing. Jag fick den i julklapp nåt år (förmodligen det året hon fick nobelpriset) och har börjat på den två eller tre gånger och kommit ungefär lika långt varje gång och sen bara inte orkat läsa vidare. Varför? Jag vet inte! Är det för att den är så tjock? Är det för att det känns som att den inte handlar om min generation riktigt? Är det för att den var en present och att det då känns som att jag måste läsa den för att göra personen som jag fick den av glad och därför blir det bara tråkigt att läsa den? Jag vet inte. Jag försöker väl igen nån gång när mitt samvete blir för dåligt.

(Och slutligen en lite annan typ av fråga)
6. Vad tycker du kan förbättras med min blogg?
Malin, jag tycker att din blogg är riktigt bra, men att den är lite för svartvit. Jag skulle bli glad av mer färg eller bara lite fler bilder kanske.

Ok, hoppas jag vinner böcker!

1 kommentar:

Anonym sa...

Fasen också, angående fråga fem, böcker som man får är så jobbiga! För även om de är dåliga känner man ett visst tvång att läsa till slutet, inte gentemot författaren men mot personen man fått den av.

Bokens tjocklek är antagligen inte boven, för även tjocka böcker brukar slinka ner bara de är bra :)

Håller med om det svartvita! Ska fixa det, har jag tänkt länge, men ska ta tag i det! Kul att du vill vara med! :)

besöksräknare