torsdag 1 juli 2010

31 låtar

Jag har läst ut 31 låtar av Nick Hornby, en bok som jag bestämde att jag bara fick läsa hemma så att jag samtidigt kunde lyssna på de 31 låtar som hör till bokens 26 korta kapitel på Spotify. Alla låtar fanns inte där, men de flesta fanns på Youtube, det var nog bara någon låt jag inte hittade alls. Det är ett absolut måste att lyssna på låtarna i samband med läsningen! Det lyfter allt, även om det säkert är en ganska bra bok utan dem också.

Hornby har inte skrivit en bok om sina 31 bästa låtar nånsin. Han har helt klart valt låtar som han tycker mycket om (de flesta i alla fall), men han skriver inte så jättemycket om själva låtarna utan mer om de associationer som han har till dem samt om livet och musik i allmänhet. Något kapitel handlar om Hornbys autistiske son, någon handlar om en klubb där han hängde i sin ungdom (alltså inte den autistiske sonen utan Nick), något kapitel handlar om att bli vuxen, något handlar om fotboll. Många kapitel handlar om Hornbys kärlek till popmusik och jag tycker att den är alldeles underbar att läsa om. Kanske för att jag också känner starkt för pop, kanske för att det alltid är inspirerande med folk som brinner för något. 


Som vanligt är Nick Hornby mycket underhållande och lättsmält och det är trevligt att få läsa något lite mer personligt av honom tycker jag. Jag känner igen musiken från High Fidelity och medelåldern från En god människa och England och humorn från ja, alla böcker av honom? Men i den här boken vet man att det handlar om honom själv och det känns plötsligt efterlängtat och tillfredställande. Dessutom har jag blivit ca 31 bra låtar rikare!

1 kommentar:

Lilla O sa...

Älskar Hornby, men den här har jag inte läst. Bra tips att lyssna och läsa samtidigt.

besöksräknare