torsdag 5 augusti 2010

Chic-lit!!

Tack vare nån blogg blev jag sugen på att läsa Marian Keyes igen. Det var längesen sist. Säkert... Ja, jag kan ju titta efter i min läsjournal... Ah! Oj! Nio år sedan! Och då läste jag fyra av hennes böcker på samma år! Jag förstår plötsligt varför jag tröttnade lite... 

Marian Keyes är extremt duktig på att skriva rolig, romantisk, tjejig sträckläsning - ja, chiclit helt enkelt - men det är också vad man får. I bok efter bok. Och det är helt underbart att läsa en, eller kanske två, såna böcker tycker jag, men sen är det bra för ett tag. Nio år kanske man inte behöver vänta, men jag fick väl skylla mig själv som läste fyra böcker av samma författare på ett och samma år också. Men min chiclit-paus berodde nog på andra saker också, som att växa upp och upptäcka annan slags litteratur, det var vid den tiden jag började intressera mig för nobelpriset och klassiker och sånt, och det är ju en genre som kräver sin tid. 

Det var i alla fall ett kärt återseende! Marian skriver om sjukt allvarliga saker men utan att det känns alltför jobbigt att läsa om - tvärt om! Jag vill bara läsa och läsa och läsa! Hon är helt enkelt så sjukt begåvad och har så mycket humor att hon kan få ihop det. 

Nu ska jag inte frestas att läsa en till bok av henne, för då kommer jag få en chiclit-överdos igen och det vill jag inte. Jag vill minnas det som så här bra!

3 kommentarer:

Lisa H sa...

Ser man på! Det blev en Marian Keyes-bok nu iallafall :) Ja, att läsa fyra Keyes inom samma år ger nog en övermättnad. Jag har börjat på min andra Keyesupplevelse nu. Eller, har faktiskt hållt på ett tag med den men kommer ingenvart. Men det beror INTE på att boken är dålig..! Men jag har upptäckt att semester för mig verkar betyda även semester från läsningen, haha :P

Emma sa...

Ja det blev det! Blev ju sugen... =)

Jaså, semester från läsning också? Konstigt! ;)

Lisa sa...

Jag veet! Helt knasigt! Jag skäms över att kalla mig boknörd när jag denna semester inte ens lyckats ta mig igenom en simpel Keyes! (många utropstecken blir det, men jag är verkligen upprörd, som du kanske kan förstå).

Men alltså, sommar och ledigt från jobb betyder mer fritid och frihet och då pysslar jag ofta med annat skoj eller är på språng någon annanstans än hemma i soffan med en bok. Ska se till att ordna till mitt boknördsrykte så fort det blir "vardag igen". Haha! :)

besöksräknare