fredag 6 augusti 2010

Bokfrågornas ABC del 2


 Oj, jag har varit seg med frågorna. Här kommer B!

1. B som är böcker. Köper du mycket böcker? Nya eller begagnade? Eller brukar du kanske få dem eller låna dem? Är det vissa böcker som du måste äga?
Mitt bokköpande går i perioder. För det mesta lånar jag allt jag läser på biblioteket, jag tycker bibliotek är den bästa uppfinningen någonsin. Att all litteratur är tillgänglig för alla kan ge mig gåshud av tillfredställelse. När jag köper böcker är det nästan uteslutande begagnat. Jag är fattig student och har inte råd att köpa skönlitteratur, de pengarna måste gå till kurslitteratur. Men man hittar ofta helt oöppnade böcker på second hand för en tia, det tycker jag är en bra deal!

2. B-filmer är rätt kassa filmer. Berätta om en riktigt dålig bok som du läst.
Jag brukar känna på mig ganska väl vilka böcker jag kommer att tycka om och inte och då brukar jag välja att läsa de som jag tror att jag kommer gilla, så jag tycker inte att jag läser så många dåliga böcker faktiskt. Jag fick dock en bok en gång som jag kände att jag borde läsa eftersom jag fått den. Det var A. B. Daniels I pumans skugga som är första delen i en serie som handlar om Aztekerna och spanjorerna eller nåt sånt. Den var hemskt dålig. Usch! Jag blev arg och vägrade läsa klart den och kände till och med att jag var tvungen att ge bort den för att jag inte skulle behöva skämmas öve att ha den i min bokhylla.

3. A-laget är bättre än B-laget. Finns det mer eller mindre fin litteratur? Ge exempel på båda och förklara hur du tänker.
Ja och nej. Å ena sidan är all litteratur som ger någon en upplevelse bra litteratur. Tycker jag om en bok så är den bra. Punkt slut. Jag har till exempel en bok i bokhyllan om Buffy - The Vampire Slayer som är skriven som ett komplement till tv-serien för dem som inte kan få nog. Den är precis som ett tv-avsnitt, man känner igen karaktärerna och hör deras röster i huvudet och älskar man serien som jag gör så är boken härlig att läsa. Den ger mig en god upplevelse.
Men å andra sidan har jag mycket större respekt för en bok som fångar in mig och ger mig en upplevelse och dessutom har ett fantastiskt språk eller en särskild stämning. Författaren måste vara så mycket skickligare för att få ihop det. Det är också respektingivande med böcker som inte är så tidstypiska, som håller att läsa generation efter generation. Det första exemplet jag kommer på är Selma Lagerlöfs Gösta Berlings saga.

4. Läser du många biografier? Berätta om en favorit. Vems biografi vill du gärna läsa? Vems kan du vara utan? Vad tycker du om "fejkbiografier" där verkligheten och det fiktiva blandas? Har du läst någon?
Nej, jag läser verkligen inte många biografier. Har jag ens läst någon? Måste konsultera min läsjournal... Jag läste ju nyligen Karen Blixens Den afrikanska farmen. Den handlar ju om hennes liv i Afrika, men den handlar inte om hela hennes liv. Måste en biografi göra det? Den är ju i alla fall självbiografisk. Jag har även börjat läsa Afrikas gröna berg av Ernest Hemingway som är självbiografisk och handlar om en del i hans liv när han var i Afrika. Och så läste jag ju Bodil Malmstens självbiografiska bok Mitt första liv i våras.
Ok, det var några och det kommer säkert att bli fler. En av mina stora författaridoler är Joyce Carol Oates, henne skulle jag vilja läsa mer om.
Fejkbiografier vet jag ingenting om, men det verkar ju lite svårt att förhålla sig till. Man kan ju inte lära sig något om personen som den handlar om, men det beror väl på vad man har för förväntningar. En fejkbiografi skulle säkert kunna vara rolig.

1 kommentar:

enligt O sa...

Har inte vågat läsa någon mer Oates efter Blonde. Dödgrävarens dotter står i hyllan och väntar och jag har dessutom ett par ungdomsböcker hemma från biblioteket. Bara att sätta igång alltså...

Afrikas gröna berg vill jag också läsa. Den afrikanska farmen började jag läsa när vi var i Kenya och besökte Karen där farmen ligger, men jag har av någon konstig anledning aldrig läst ut den.

besöksräknare