torsdag 29 mars 2012

Svenskt vs nordiskt

Så här långt på året har jag konstigt nog bara läst svenska böcker (förutom den färöiska Regler, ett brott som jag läste som januaribok i den nordiska utmaningen, som jag för övrigt fortfarande är med i, men ligger två månader efter i just nu). Det bara blev så. Bäst har jag tyckt om Theodor Kallifatides Det sista ljuset, som är en väldigt varm och mänsklig berättelse om sorg, nationalitet, familjer och kärlek. Jag hade inte läst något av honom förut. Jag är glad att jag har det nu.

Och så Godnatt, jord förstås. Bra!

Jag vill verkligen ta igen nordenutmaningen! Danmark och Norge känns inte alls lika svåra som Färöarna, så jag har egentligen inget problem med att hitta lämnpliga böcker. På Danmark vill jag läsa Jesper Juul och på Norge vill jag läsa Stilla dagar i Mixing Part av Erlend Loe. Lätt som en plätt. Det är bara det att tiden prioriteras till annat än läsning just nu. Men jag vägrar ha dåligt samvete! Var sak har sin tid.

Hoppas att ni läser böcker som berör er!
besöksräknare