tisdag 24 januari 2012

Tematrio: August m.fl.

Lyrans tematrio för denna vecka relaterar till August Strindbergs födelsedag den 22 januari. Men eftersom hon tror att deltagarantalet skulle sjunka kraftigt om hon bad oss lista tre av de Strindberg-böcker vi har läst, så låte hon oss lista tre av våra bästa svenska klassiker. Tur för mig eftersom jag inte har läst en enda bok av Strindberg (och inte känner nån lust heller eftersom jag tror att de är torra och tråkiga). Fantastiska svenska klassiker har jag däremot läst många. Hur ska jag kunna välja!?

Ok, här då:

1. Gösta Berlings saga av Selma Lagerlöf
2. Godnatt, jord av Ivar-Lo Johansson
3. Bröllopsbesvär av Stig Dagerman

Alla utspelar sig på Sveriges landsbygd och det är lite grovt och tystlåtet  och bistert, men samtidigt svartroligt, poetiskt och vackert. Naturen är väldigt närvarande och för mig är allt väldigt svenskt. De här böckerna får mig att längta hem.

3 kommentarer:

Lustigkulle sa...

Strindbergs böcker är inte torra och tråkiga - prova Röda Rummet! Men man kan bli duktigt förb-d på mannen, så död som han är. Konstigt nog lyckas han fortfarande provocera.

Men alla dina tre val är jättebra!

Emma sa...

De är säkert bra! Röda rummet började jag läsa i... gymnasiet kanske? Men tog mig inte igenom den pga torrhet. Men det skulle säkert kännas annorlunda nu. Som med så mycket. =)

Lyrans Noblesser sa...

Ivar- Lo och Dagerman vill jag läsa mer av.

besöksräknare