måndag 16 januari 2012

Godnatt, jord och nordenutmaningen

Läser Godnatt, jord innan jag somnar. En bok som jag har tänkt var torr och tråkig, men som är underbar, som så ofta... Tänk att vårt svenska kulturarv har ett så poetiskt språk! Man kanske till och med skulle ge Utvandrar-serien en chans. Jag tror det var i samband med tvångsläsningen av en del i den serien i åttan på högstadiet som jag fick skräck för torra och tråkiga svenska klassiker. Men tänk om den är bra nu? Tänk om den är lika poetiskt vacker som Godnatt, jord? Man vet aldrig.

För övrigt har jag hittat en bok från Färöarna på mitt bibliotek: Regler - ett brott av Tóroddur Poulsen. Den verkar vara ganska annorlunda. Kanske lite som Skymningsinferno, vi får väl se. Spännande är det i alla fall! Jag gillar den nordiska utmaningen!

Inga kommentarer:

besöksräknare