fredag 29 juli 2011

Blindheten

Jag har läst ut Roberto Bolaños De vilda detektiverna och hunnit med att läsa José Saramagos Bindheten utan att ens ha bytt läser just nu-bild på bloggen. Pinsamt. 
 

Båda böckerna var riktigt stora litteraturupplevelser, men jag njöt mest av Blindheten. Jag gillar apokalyps-skildringar och när de dessutom är berättade av en fantastisk författare så blir man ju knäsvag. Jag kunde inte sluta läsa! Texten bara gick på och på, inte ett mellanrum, inte en radbrytning, dialogerna var inbakade i textflödet, men det gjorde inget. Man förstod precis vem som sa vad och med vilket tonfall ändå. Här och var blev den lite väl moralkakig tyckte jag, men ok då. Den är skriven så att alla ska förstå. Ja, vad ska jag säga mer utan att boken ska kännas sönderpratad? Den var ljusblå på utsidan och inuti var sidorna gulnade med tät text. 

Läs den!

Inga kommentarer:

besöksräknare