tisdag 7 september 2010

Statusrapport

Min nu!

Idag fick jag veta att jag har vunnit en bok i Malin the writers tävling! Hurra! Den första bloggutlottningen som jag vinner något i! Egentligen skulle jag vinna Lars Keplers Hypnotisören men Malin var smart så hon såg i min lästa böcker-lista att jag redan har läst den så då fick jag vinna Haruki Murakamis Kafka på stranden i stället. VIlket är så himla bra med tanke på min egen privata höst-utmaning om Japan! Tack så mycket Malin!


Just nu läser jag en novellsamling av Kenzaburo Oe som heter Det visa regnträdet. Boken är utgiven i samband med att han fick Nobel-priset i litteratur 1994, så novellerna är utvalda för att visa hur hans författarskap har förändrats med tiden. Det gör att berättelserna är väldigt olika varandra, men det är väldigt intressant att se förändringen!

Det visa regnträdet känns verkligen bara som ett litet smakprov på hans berättarkonst. Eftersom novellerna skiljer sig så mycket i stil och handling så blir jag inte riktigt sådär proppmätt på författaren som man kan bli efter en roman. På mitt bibliotek finns nog bara en till bok av Kenzaburo Oe, Tid för fotboll, och jag tror att det bara finns två till förutom den och novellsamlingen utgivna i Sverige.

 
Jag känner att jag nog inte bara kan läsa japan-böcker i höst för då blir jag nog lite tokig, så nu har jag lånat hem Min mormors historia från bibblan. Den består av tolv svenska kvinliga författares berättelser om sina mormödrar. Bl.a. en av min favorit Bodil Malmsten och dessutom av Emma Hamberg, Mian Lodalen, Åsa Linderborg, Märta Tikkanen och sju stycken andra. Har bara läst två berättelser än så länge så den boken får nog ett eget inlägg så småningom.

Inga kommentarer:

besöksräknare