onsdag 1 september 2010

Fantasy i Japan

Ursäkta min frånvaro den senaste tiden, jag blev lite trött på bokbloggosfären. Jag ska nog försöka att inte läsa så mycket bokbloggar fortsättningsvis, jag får så mycket prestationsångest över min egen blogg då och då tappar jag lusten att skriva. Jag är lite känslig på det viset. 





Den här hösten har jag som sagt som mål att resa till Japan och därför läser jag så mycket jag orkar om landet fram till dess! Den senaste tiden har jag plöjt Lian Hearns fantasyserie om den påhittade klanen Otori i något slags påhittat forna Japan. Mycket härlig läsning!

Hearn fångar all den klassiska fantasykänslan, fast i en helt ny miljö. Japan i stället för nåt gammalt keltiskt rike. Samurajsvärd i stället för vanliga svärd. Palats i stället för slott. Heder, halshuggningar och harakiri i massor. Det är ganska blodigt på sina ställen men jag tycker sällan att det är ett problem i böcker, för då kan man liksom styra lite själv vilka bilder och vilka färger man vill se. 

Jag blev glad av att upptäcka att Hearn är en bra författare! Hon är duktig på att förmedla den japanska kulturen och tankesättet utan att det känns konstigt eller främmande. I början var jag rädd att det skulle bli väldigt klyschigt och moraliskt men nej, det gick bra. Hon klarar sig.

Det enda jag saknade under läsningen var nog egentligen lite mer kvinnokamp. Hearn rör vid ämnet, jag hon tar till och med i det, men sen lägger hon ner det igen. Det finns där någonstans under ytan, men jag skulle gärna vilja att det bubblade upp lite mer. 

Är du en fantasynörd och/eller intresserad av Japan bör du absolut läsa dessa böcker! Jag kommer förmodligen att läsa de två resterande böckerna i serien också. Och himlens vida väv är en inledning till serien, skriven i efterhand och Vid hägerns skarpa skri är den avslutande delen.

3 kommentarer:

cecilia sa...

Gud vad kul att du tyckte om dem! =)

Visst är det mysiga att drömma sig bort i?! =)

Det finns en fjärde bok också som jag inte har läst faktiskt. Den är den sista men den utspelar sig före alla tre böcker. Det slutar med början som så mycket annat japanskt =)

Emma sa...

Ja jättemysiga är de!

Det finns väl en femte bok också? Jag har skrivit om dem längst ner i inlägget. Den ena utspelar sig före serien och den andra efter.

Tack igen för tipset! =) Nu håller jag på och läser Kenzaburo Oe.

Anonym sa...

Hej hej!

Du har vunnit en bok i utlottningen. Vänligen mejla din adress till malinthewriter@gmail.com

:)

besöksräknare