söndag 19 maj 2013

Sensei


Läser Sensei av John Donohue, en ganska nördig deckare som utspelar sig i japansk kampsportsmiljö. Den är förmodligen inte så intressant för läsare utanför kampsportsvärlden, men ganska rolig om man är inne i den. 

Språket är väldigt amerikanskt - eh, ja alltså den är ju skriven på amerikanska, men det jag menar är att språket tar fram karaktärernas amerikanskhet, de skulle inte kunna vara från något annat land, boken utspelar sig i USA och ingen annan stans, och jag tror att den är skriven för i första hand en amerikansk publik. Boken påminner mig om 90-talsdataspel som till exempel Police Quest, där huvudpersonen är en man i medelåldern som lever ensam och hunsas av cheferna på jobbet, och som är lite lagom förvånad över hur livet blev men som ändå gör sitt bästa och knogar på.

Jag har läst halva och än så länge är den inte direkt spännande, bara nördigt trevlig. Hoppas på en karatefight mellan huvudpersonen och mördaren i slutet.

1 kommentar:

Deng Weng Andersson sa...

Ja, jag har läst How to exterminate stupidity. Den är verkligen jättebra och jätteviktig! Och jättebillig, bara 149 kronor! http://litenupplaga.se/1198 är en viktig länk!!!

besöksräknare